I løbet af december 2016 og januar 2017 har vi, i samarbejde med Ziegler Brandweertechniek B.V., leveret 4 tanksprøjter til Brand og Redning Midtvest.
Tanksprøjterne er indkøbt på Beredskabsstyrelses rammeaftaler for Scania chassiser og Ziegler opbygninger.
Fore mere information om køretøjerne se de efterfølgende billeder
Opbyningen er en Ziegler ALPAS aluminiumsopbygning med 7 materielrum.
Alle materielrum er aflukket med AZ jalousilåger i eloxeret aluminium.
Jalousilågerne er støv- og vandtætte.
Opbygningen er monteret på en hjælperamme i varmgalvaniseret stål.
Chassiserne er leveret med originale Scania CP31 førerhuse og er indrettet med plads til 2+6 mand.
Førerhusets længde gør, at hovedparten af chassisudstyret, herunder batterier og brændstoftank, er placeret under førerhuset og ikke optager plads i opbygningen.
Mellem førerhuset og opbygningen er RettBox indgangsstikket monteret.
bagpå opbygningen er der monteret en Ziegler stige der giver adgang til taget.
Der er også en kraftig bagkofanger med et påmonteret kombi anhængertræk.
Opbygningen er udstyret med baglygter, tågelygter, baklygter, blinklygter og nummerpladelys i LED.
Over jalousilågen er en trafikadvisor monteret. Denne betjenes fra pumperummet.
De originale indgangstrin til mandskabskabinen er tilføjet et ekstra trin for at sænke indstigningshøjden.
Da køretøjet er en 4x4 er der standard ca. 70 cm. fra jorden op til det nederste trin. Dette er reduceret til ca 50 cm. med denne ændring.
Det nederste trin er et nedklappeligt trin.
Hele vippemekanismen er sænket og det ekstra trin er monteret i mellem det nedklappelige trin og det originale trin øverst.
Under forkofangeren er en spulebom monteret.
Spulebommen aktiveres fra betjeningspanelet i førerhuset. Når spulebommen aktiveres indkobles pumpen, tankventilen åbner og PTO lock aktiveres på chassiset så hastigheden begrænses.
Spulebommen i aktion.
Spulebommen dækker hele bredden på køretøjet og kan f.eks. anvendes til rengøring af vejbanen eller mindre slukningsopgaver - F.eks. i forbindelse med markbrande.
Tanksprøjterne er udstyret med et hydrauliksystem der driver en 6 KvA generator og et 5 tons hydraulisk spil på forenden af køretøjet.
Spillet er forsynet med en fiberwire som er en såkaldt "død wire".
Spillet er inddækket i en original spilkasse fra spilproducenten.
Spillet betjenes via en kabelfjernbetjening.
På begge sider af spillet er der monteret kraftige sjækler der f.eks. kan anvendes til kæderedning eller bjærgning.
Køretøjerne er leveret med et elektrisk stigegalleri der betjenes fra betjeningspanelet i pumperummet.
Skigegalleriet er tilpasset en Dirks 11,40 meters redningsstige.
Redningsstigen er en 3-delt stige der er godkendt i henhold til EN1147.
taget er forsynet med et aftageligt felt der giver adgang til vandtanken.
tagfladen skal udelukkende anvendes i forbindelse med service eller reparation da stigegalleriet automatisk kører stigen ned i nå-højde.
Materielkassen er fravalgt og udstyret er omplaceret indvendigt i opbygningen i stedet.
Stigegalleriet sikrer at stigen kommer helt ned til brugeren, der let kan vippe stigen af beslaget og transportere væk.
Stigegalleriet er udstyret med en tydelig advarselstone som advarer folkene i nærområdet når stigegalleriet er i bevægelse.
Opbygningen er indrettet i samarbejde med kunden, med udgangspunkt i eksisterende pakningslister.
Slangevinderne er forsynet med 90 meter højtryksslange og et Protek strålerør.
Slangerne er desuden farveafmærkede. 1 med gul stribe og en med grøn stribe.
Indretningen i opbygningen er baseret på rammeaftalens oprindelige indretning men suppleret med forskellige kasseløsninger som f.eks. denne kasseinddeling i det forreste materielrum i venstre side.
Udsvingsvæggen er forsynet med PAC monteringsbeslag til udstyret på for- og bagside.
Desuden er der monteret 6 stk. PAC flaskeholdere til reserveflasker.
Alle PAC beslag er testet og godkendt til forskellige G-påvirkninger.
I to af materielrummene er der lavet holdere for slangekurve.
Køretøjerne er desuden leveret med et "Ziegler Hygiejneudtræk" hvor der er sæbe- og sprit dispenser, vandhane og trykluftspistol.
Køretøjerne er oppakket med diverse strålerør og skumrør.
Begge slangevinder og højtryksstrålerør er forsynet med lynkoblinger så strålerøret kan afmonteres og erstattes af et højtryksskumrør.
Højtryksskumrøret er leveret med tung- og mellemskumsforsats.
I det forreste materielrum i højre side er AddBlue tanken monteret.
Over denne er indretningen suppleret med endnu et kassesystem som også indeholder et sæt tågesøm.
Der er ligeledes monteret et "Ziegler busudtrækssystem".
Ziegler busudtrækssystemet kan trækkes helt ud af materielrummet og er velegnet til f.eks. frigørelsesværktøj eller en generator.
Busudtrækket er godkendt til 500 kg.
Mandskabskabinen er indrettet med den originale sædebænk fra Scania der er suppleret med to ekstra opklappelige sæder og et reolsystem.
På bagvæggen er der monteret 4 røgdykkerapparatholdere til 6,8 liters kompositflasker.
Under sædet og i reolsystemt er der monteret LED belysning.
Mellem førersædet og passagersædet i førerhuset er der etableret en mappeholder og en teknikkasse.
Der er desuden monteret ladere for arbejdslygter, håndterminaler og et Seek Thermal termisk kamera.
Der er også monteret ladere til arbejdslygter og røgdykkerterminaler på toppen af reolsystemet i mandskabskabinen.
Røgdykkerapparatholderne i mandskabskabinen er forsynet med sidestøtter og nakkestøtter. Desuden er der en holder til røgdykkermasken bag nakkestøtten.
Ziegler betjeningspanelerne inkluderer en monitor i førerhuset der viser fejlalarmer og afgangstryk på pumpen.
Skærmen er monteret over forruden i førerhuset.
Ziegler betjeningspanelet og kundens eget NaviCom system er monteret ved instrumentbordet i førerhuset.
På Ziegler betjeningspanelet betjenes horn, blink, pumpe og arbejdslys.
NaviCom er forbundet til cyklist- og bakkameraet.